مفهوم شناسی احباط از منظر قرآن
نویسنده
چکیده مقاله:
مقایسه نظرات متکلمان فرقههاى اسلامى در باب احباط با دیدگاه قرآن است. احباط در لغت به معناى باطل کردن، تباه ساختن و در اصطلاح، باطل شدن اعمال نیک با گناهان بزرگ و محو شدن پاداش اعمال پیشین با نتایج شوم گناهان پسین است. برخى از متکلمان معتزلى بر خلاف امامیه و گروهى از متکلمان اهل سنت، احباط را به صورت قاعدهاى کلى مىپذیرند. نویسنده پس از گزارشى از پیشینه تاریخى احباط به دیدگاه متکلمان شیعه و اهل سنّت اشاره کرده و دلایل موافقان احباط را گزارش کرده است. سپس زمینههاى احباط عمل، پیامدهاى احباط در دیدگاه معتزله، حقیقت ایمان و کفر و ملاک و معیار سنجش اعمال را به تفصیل مورد بحث قرار داده و در پایان از آیات قرآن نتیجه گرفته است که اگر انسان حسنهاى انجام دهد و یا سیئهاى مرتکب شود، نتیجه آن را خواهد دید. و اگر کبیره انجام دهد از ایمان خارج نمىشود. در منطق قرآن احباط مربوط به کسانى است که در برابر احکام الهى ایستادهاند و جحود و سرپیچى دارند، امّا احباط براى مؤمنان هرگز مطرح نیست. بنابراین احباط به آن معنى که معتزله اعتقاد دارند باطل است.
منابع مشابه
مفهوم شناسی و حقیقت یابی حیات طیبه از منظر قرآن
حیات طیبه، حیات حقیقی انسانی است که حیات دنیوی با همه گستردهگیاش بستر آن، و حیات اخروی با جاودانگی و اهمیتش تبلور این حیات حقیقی است. این حیات اصیل و حقیقی، واقعیتی ورای حیات ظاهری است که در همین دنیا حاصل میشود. حیات طیبه برخاسته از مرتبه بالای روح انسانی است. انسان مؤمن در سیر متعالی و تعالی معنوی خویش که تولدی بعد از تولد مییابد، به افاضه الهی از دل ایمانش مؤید به روحی میشود که حیات طیب...
متن کاملمفهوم شناسی بطن قرآن از منظر فریقین
این رساله به «مفهوم شناسی بطن قرآن از منظر فریقین» اختصاص دارد و برای اولین بار به جمع آوری و بررسی تطبیقی گفتار تمام دانشمندان مفسر و محدث (شیعه و سنی) اقدام کرده است. در این جا به همراه اثبات بطن قرآن، به اثبات صحت وجود بُعد ماورای ظواهر آیات قرآن و ردّ شبهه عدم صحت پرداختن به بطن قرآن نیز به دلیل اشتراک آن با باطنیه، پرداخته شده است. در بخش دیگری از این رساله به بیان دیدگاه های دانشمندان صاحب ...
15 صفحه اولمفهوم شناسی و حقیقت یابی حیات طیبه از منظر قرآن
حیات طیبه، حیات حقیقی انسانی است که حیات دنیوی با همه گستردهگیاش بستر آن، و حیات اخروی با جاودانگی و اهمیتش تبلور این حیات حقیقی است. این حیات اصیل و حقیقی، واقعیتی ورای حیات ظاهری است که در همین دنیا حاصل میشود. حیات طیبه برخاسته از مرتبه بالای روح انسانی است. انسان مؤمن در سیر متعالی و تعالی معنوی خویش که تولدی بعد از تولد مییابد، به افاضه الهی از دل ایمانش مؤید به روحی میشود که حیات طیب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 29-30
صفحات 314- 329
تاریخ انتشار 2002-07-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023